Saturday, 4 July 2015

Pierwsze klatki FLAT


Zrobienie klatek kalibracyjnych jest niezbędne dla każdej astrofotografii. Trzy podstawowe klatki kalibracyjne to DARK, FLAT i BIAS. O ile Darki i Biasy są dość proste to już dla klatek flat trzeba poświęcić trochę czasu i uwagi. Przeczytałem sporo na forach internetowych (przede wszystkim na http://www.forumastronomiczne.pl/) i zabrałem się dziś do ich wykonania. Cała sztuka polega na tym aby zrobić ekspozycję równomiernie oświetlonej powierzchni. Jest kilka metod robienia Flatów, ja wybrałem metodę na tak zwaną "białą koszulkę" z nałożoną płytką luminescencyjną, która świeci na biało w całej swojej objętości. Optyka teleskopu pozostała nie zmieniona od wczorajszej sesji czyli nie kręciłem kamerą, focus na tym samym poziomie. Po włączeniu kamerki wychłodziłem ją też do tej samej temperatury jak w czasie ubiegło nocnej sesji czyli w moim przypadku to -5 deg. Czas ekspozycji trzeba dobrać tak, aby otrzymać histogram zdjęcia gdzieś w 50%. Wykonałem 20 Flatów. Przykładowy Flat wygląda tak:


W sumie, materiał jaki zebrałem dla wykonania zdjęcia M51, to

Klatki Light  - 10 x 180 s
Klatki Dark   - 15
Klatki Bias    - 15
Klatki Flat     - 20

Po złożeniu materiału ewidentnie widać, że nie ma już gradientu szarości, który rozciągał się od narożników do centralnej części zdjęcia. Z tej części jestem zadowolony choć nadal mam sporo do opanowania w kwestii obróbki, czyli odpowiedniego rozciągnięcia histogramu, itp.